Kompressionsbekleidung  

Im medizinischen Bereich ist die Anwendung von Kompressionsbekleidung seit langem etabliert und wird bei vaskulären Erkrankungen prophylaktisch und therapeutisch eingesetzt. Mehr und mehr sind Kompressionstextilien auch im Leistungs- und Freizeitsport zu finden, da ihnen leistungsfördernde Effekte nachgesagt werden[1]. Im Leistungssport erfreuen sich verschiedenste Arten von Kompressionsbekleidungen (Strümpfe, Shorts, Tights und Ganzkörperanzüge) zunehmender Beliebtheit. Die Ergebnisse einer Literaturübersicht [1] zeigen, dass es keine wissenschaftliche Allgemeingültigkeit zum Nutzen von Kompressionskleidung als Regenerationstool und im Leistungssport gibt. Die Studienlage zum Einfluss von Kompressionskleidung auf belastungsinduzierte Muskelschmerzen und –schwellungen[2] [3][4][5][6][7], wesentliche Marker für muskuläre Mikrotraumata [2][6][8][9][10][11] und daraus veränderte Leistungskenngrößen (Wiederherstellung von Kraft-, Sprint- und Sprungleistungen), sind äußert widersprüchlich [2][12][13][14][15] [16].

Insbesondere ist unklar 1) welcher Druckgradient und 2) welche Applikationsdauer auf wesentliche Regenerationsmarker und für entsprechende Leistungskenngrößen nach intensiver muskulärer Beanspruchung (Kraft- und Ausdauertraining) entscheiden ist.

Einzelnachweise

  1. Born, D.P., B. Sperlich, and H.C. Holmberg, Bringing light into the dark: effects of compression clothing on performance and recovery. Int J Sports Physiol Perform, 2013. 8(1): p. 4-18.→ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23302134
  2. Davies, V., K.G. Thompson, and S.M. Cooper, The effects of compression garments on recovery. J Strength Cond Res, 2009. 23(6): p. 1786-94.→ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19675482
  3. Montgomery, P., et al., Muscle damage, inflammation, and recovery interventions during a 3-day basketball tournament. Eur J Sports Sci, 2008. 8(5): p. 241-250.
  4. Montgomery, P.G., et al., The effect of recovery strategies on physical performance and cumulative fatigue in competitive basketball. J Sports Sci, 2008. 26(11): p. 1135-45.→ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18608847
  5. Ali, A., M.P. Caine, and B.G. Snow, Graduated compression stockings: physiological and perceptual responses during and after exercise. J Sports Sci, 2007. 25(4): p. 413-9.→ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17365528
  6. Trendell, M.I., et al., Compression garments and recovery from eccentric exercise: A 31P-MRS study. J Sports Sci Med, 2006. 5: p. 106-114.→ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24198687
  7. Duffield, R., et al., The effects of compression garments on intermittent exercise performance and recovery on consecutive days. Int J Sports Physiol Perform, 2008. 3(4): p. 454-68.→ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19223671
  8. Duffield, R. and M. Portus, Comparison of three types of full-body compression garments on throwing and repeat-sprint performance in cricket players. Br J Sports Med, 2007. 41(7): p. 409-14; discussion 414.→ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17341589
  9. French, D.N., et al., The effects of contrast bathing and compression therapy on muscular performance. Med Sci Sports Exerc, 2008. 40(7): p. 1297-306.→ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18580411
  10. Jakeman, J.R., C. Byrne, and R.G. Eston, Lower limb compression garment improves recovery from exercise-induced muscle damage in young, active females. Eur J Appl Physiol, 2010. 109(6): p. 1137-44.→ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20376479
  11. Jakeman, J.R., C. Byrne, and R.G. Eston, Efficacy of lower limb compression and combined treatment of manual massage and lower limb compression on symptoms of exercise-induced muscle damage in women. J Strength Cond Res, 2010. 24(11): p. 3157-65.→ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20940646
  12. Kraemer, W.J., et al., Continuous Compression as an Effective Therapeutic Intervention in Treating Eccentric-Exercise-Induced Muscle Soreness. J Sport Rehabil, 2001. 10: p. 11-23.
  13. Kraemer, W.J., et al., Influence of compression therapy on symptoms following soft tissue injury from maximal eccentric exercise. J Orthop Sports Phys Ther, 2001. 31(6): p. 282-90.→ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11411623
  14. Kraemer, W.J., et al., Effects of a whole body compression garment on markers of recovery after a heavy resistance workout in men and women. J Strength Cond Res, 2010. 24(3): p. 804-14.→ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20195085
  15. Doan, B.K., et al., Evaluation of a lower-body compression garment. J Sports Sci, 2003. 21(8): p. 601-10.→ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12875311
  16. Higgins, T., G.A. Naughton, and D. Burgess, Effects of wearing compression garments on physiological and performance measures in a simulated game-specific circuit for netball. J Sci Med Sport, 2009. 12(1): p. 223-6.→ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18078789